Groundhandling på Skeide

Dagfinn sin treningsplan

Datoen for Red Bull X-alps 2021 er satt og det samme er treningsplanen for Dagfinn, samtidig som dagene blir kortere blir treningstimene lenger for hver dag som går. Likevel føles tiden kort og startskuddet nærmer seg med stormskritt nå som deltakelsen i Red Bull X-Alps er en realitet og Dagfinn har litt av en jobb å gjøre fremover. Men vi har utarbeidet en solid treningsplan for treningen, og sammen med et sterkt team vil dette gå så det suser.

Det finnes ingen treningsplan som passer alle, hvordan kroppen responderer på trening vil variere fra person til person. Hvor godt trent man blir handler ikke om selve arbeidet man utfører, trening handler om effekten arbeidet har på kroppen og er derfor svært individuelt. Derfor har vi fokus på å tilpasse treningen alt ettersom ukene går og bruker de metodene som passer akkurat nå. Vi holder fast på det matematikeren George Box sier; “All models are wrong. Some are useful.”

Vi har så langt utviklet en langtidsplan med en overordnet oversikt over ukene. Denne består av baseuker, restitusjonsuker, intensitetsuker, spesifikke uker og nedtrappingsuker rett før racet. Innimellom vil vi også hive inn noen testuker!

Baseukene

Nå i startfasen ligger fokuset på å bygge et solid grunnlag for å forberede kroppen på alt som skal komme, dette grunnlaget bygges i baseukene. Vi skal få på plass rutiner hva gjelder trening, restitusjon og ernæring samtidig som treningsvolumet øker. For Dagfinn vil det de kommende ukene være viktig å lære kjenne kroppen og finne ut hva nivå han ligger på. Det er en hårfin balanse mellom å pushe og restituere nok, viktigst av alt er å holde seg skadefri.

For å holde Dagfinn skadefri vil grunntreningen være basert på mye lavintensitetstrening, daglig tøying og alternativ trening for å kunne holde et høyt volum, dvs. mange treningstimer og kilometer i beina per uke. For Dagfinn kommer også til å få oppfølging av fysioterapeut.

Restitusjonsuker

Hver fjerde uke vil det være restitusjonsuker der mengden reduseres med ca 50%. Disse ukene skal gi kroppen en mulighet å hente seg inn igjen etter uker med høyt volum av trening. Som tidligere nevnt er det ikke selve treningen som er avgjørende i hvor god form man kommer, uten det er effekten treningen har på kroppen som er den store avgjørende faktoren. Trening bryter ned kroppen, hvile bygger den opp igjen og gjør den sterkere. Å kjøre for hardt vil derfor ha motsatt effekt og vi må derfor finne den perfekte balansen mellom hvile og trening. Restitusjonsukene vil derfor ha fokus på alternativ trening, uttøying, massasje ernæring og hvile for å gjøre kroppen klar for et nytt blokk med høyt volum. 

Intensitetsuker og spesifikke uker

Etterhvert byttes baseukene ut med intensitetsukene hvis kroppen til Dagfinn spiller på lag! I intensitetsukene vil volumet reduseres noe og intensiteten øke, dvs. treningsøktene vil være noe hardere, og derfor også kreve noe mer restitusjon. Disse ukene er til for trimme hjertet/motoren litt ekstra. Treningen vil fortsatt kunne bestå mye av alternativ trening, så som sykkel, ski, romaskin og crosstrainer for å spare på legger og knær til de følgende spesifikke ukene og racet.

I de spesifikke ukene er tanken å trene mer spesifikt mot hva Dagfinn kommer til å møte under konkurranse ukene. Det vil være lange dager i lavintensitet, med sekk på ryggen og lite søvn. De vil fungere som testuker, men fortsatt med lav nok intenstitet og noe alternativ trening for å ikke bryte ned kroppen for mye i forhold til hva den klarer å bygge seg opp igjen.

Testukene skal forsøke å simulere faktisk belastning under selve løpet og da skal kombinasjonen hardt fysisk arbeid og trygge beslutninger i luften testes. Bildet er fra treningsoppholdet i Sør Afrika før opptaket til X-Pyr 2020 (som ble kansellert p.g.a. Covid-19)


Testuker

Underveis skal vi prøve å få til noen testuker. De er til for å ligne så mye som mulig på konkurranse uken med alt fra utstyr, ernæring, trening og forhåpentlig også flyging! Her må vi se ann når det er fornuftig å ha disse testukene da de vil bryte ned kroppen veldig mye og kreve lenger restitusjon. For lang restitusjon vil kunne ta vekk verdifull tid for å vedlikeholde grunntreningen. Men testuker må vi ha for å være godt nok forberedt og for å se at alt fungerer som det skal. 

Nedtrappingsuker

Ukene rett før startskuddet går, er såkalte nedtrappingsuker. Ved dette tidspunktet skal alt grunnlag og alt av rutiner være på plass. Det er på tide å restituere og la kroppen samle maksimalt med overskudd gjennom å trene rolig, hvile og spise for å takle verdens tøffeste eventyrrace.

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email